Na Jawách přes Alpy k moři - 2015.

Výlet Petra a Renáty (členové ČKHM) a partičky z Domoradovic ( DomoMoto) po francouzkých alpách.

Letošní plán byl, přesun motorek v autě do Německa (Freiburg) a dále pak přejet k Ženevskému jezeru, projet trasu Route des Grandes Alpes (RDGA) až do Mentonu k moři. Dále přes Monako a Nice do St.Tropez a zpátky přes oblast Provence kolem kaňonu Verdon, přes Grenobl a kolem Ženevy zpět do Německa.

Tento plán se beze zbytku povedlo uskutečnit, až na jednu nepříjemnost co se zmíním v textu.

17.6.2015 jsme vyrazili ze Sexau přes Basei dále kolem Ženevského jezera, blázinec na pobřeží ve městech Vevey a Montreux a dále pak směrem do hor na Martigny a k večeru nás čekal ještě první průsmyk Col de la Forclaz (1527m) a pak už jen sjezd do Chamonix. Za potlesku hostů restaurací jsme projeli centrem města a kousek za městem jsme se ubytovali v kempu Les 2 Glaciers, nad hlavami se nám tyčila nejvyšší hora Evropy Mont Blanc.


Ženevské jezero Lac de Roselend Col de L'Iseran 2770m Col de L'Iseran Sjezd z Col de L'Iseran

18.6.2015 Druhý den byl úkol napojit se na trasu RDGA a po ní pokračovat až do Mentonu. Po 15km klesání do Les Houches začlo za nádherných výhledů do údolí i na okolní velehory, stoupání do Megeve, dále Beaufort, Bourg-Saint-Maurice, Val-d'Isere, Col de L‘ Iseran (2770m) a dlouhý sjezd do údolí. Asi 1km před místem noclehu v Lanslebourg Mont Cenis se Renátě nepřirozeně zhoupla její Jawa 350 a dojela. Prasknul rám pod hlavou řízení. Ještě že nepraskl v jedné z mnoha serpentin při sjezdu z průsmyku, raději nedomýšlet.


Prasklý rám Zavařený rám Výjezd k Col d'Izoard Také výjezd k Col d'Izoard

19.6.2015 brzy ráno jsme se vydali hledat servis, kde by se dal zavařit prasklý rám. To se povedlo a v 9:30 jsme už vyjížděli vstříc dalšímu dobrodružství. Jako první průsmyk Col du Telegraphe (1566m) dále přes Valloire, Col du Galibier (2645m), Briancon, Col d'Izoard (2360m) , Col de Vars (2108m) a sjezd do kempu v Barcelonnette.


Col d'Izoard 2360m Sjezd z Col d'Izoard

20.6.2015 Hned ráno nás čekal nádherný výjezd do sedla Col de la Bonette (2715m), ze sedla vede ještě strmě nahoru cesta kolem Cime de la Bonette kde je nejvyšší místo v Evropě, kde je cesta 2802m. Na cestě panuje čilý ruch , míjejí se zde cyklisté, motorkáři a většinou pěkná sportovní auta starších i novějších ročníků. Následoval sjezd do městečka Isola, pak jsme přehlédli odbočku na Saint-Martin-Vésubie a následovalo trocha bloudění před Nice,nicméně jsme našli cestu na Col de Turini. Zde ale byly až do večera závody aut, jeden magor srazil v zatáčce nejstaršího účastníka naší výpravy, naštěstí se mu nic nestalo. Tak jsem sjeli do údolí do kempu v Roquebillière, malá vesnice u řeky.


Výjezd k Col de la Bonette Kámen u Cime de la Bonette 2802m Cesta kolem Cime de la Bonette

21.6.2015 ráno začínalo výjezdem na Col de Turini (1607m), jeli jsme z opačné strany než se jezdí slavné rallye Monte Carlo, cesta, příroda a výhledy tam byly úžasné. Po prohlídce blešího trhu, který se konal přímo v sedle, následoval sjezd do Mentonu. Dlouhý sjezd plný zatáček, tunelů a úžasných scenérií. Nejhezčí scenérie byla, když se v oparu ukázalo moře. Po průjezdu Mentonem jsme zastavili přímo u pláže, paráda, dokázali jsme to. Nultý km cesty RDGA jsme nenašli a pokračovali jsme směrem Monaco. V Monte Carlu jsme po prohlídce přístavu a nastudování mapy projeli okruh Velké ceny, nechali jim v tunelu trochu dýmu z Jawiček a dále jeli směrem na Nice. Po nekonečném popojíždění městy za Nice najednou Renáta má opět poruchu. Tentokráte už nezařadila ani jedničku, ani dvojku. Po demontáži spojky nacházím dole v převodovce kolík z řadící vidličky. Bohužel nemáme stahovák ani vidličku, takže jsem byl rozhodnutý Jawu hodit do moře a domů jet vlakem. Situaci zachraňují kluci z Domoradovic, rozdělují si na své motorky naše věci, Jawu 350 stavíme za restauraci, jejíž personál nám slíbil že ji pohlídá, a dále jedeme ve dvou na mé Jawě 250. Do St.Tropez zbývá 100km, přes města na pobřeží to je nereálné dojet, tak najíždíme na dálnici a k večeru už jsme v kempu vedle pláže Pampelonne.


Výjezd na Col de Turini Menton moře Monte Carlo trať F1

22.6.2015 máme tak trochu odpočinkový den. Nemusíme nikam spěchat, válíme se u moře. Odpoledne pak vyrážíme na prohlídku St.Tropez. Nejvíce nás zajímala budova Gendarmerie Nationale známá z filmů o četnících. Budova se nyní opravuje, tak máme jen foto u plotu co je kolem. Po prohlídce městečka a přístavu jedem zpět do kempu konzumovat víno. Jeden Němec mi radil, že mohla Renáta letět domů letadlem z Nice, ale rozhodli jsme se jet dále ve dvou.


St-Tropez Taky St-Tropez A St-Tropez-stanice

23.6.2015 po ranním průjezdu několika městeček na pobřeží se dále cesta stáčí k severu, je příšerné horko. Po podjetí dálnice A8 a projetí Salernes se začínáme blížit ke kaňonu Verdon. Je to takový trochu menší Grand Canyon ve Francii. Kaňon objíždíme po jižní straně, cesta neustále stoupá a klesá a klikatí se na úbočí skal. Výhledy na řeku a v závěru na přehradu jsou úžasné. Od kaňonu směřujeme dále na sever, po obou stranách jsou levandulová pole, tak si to frčíme a najednou na kraji jednoho pole nevěříme vlastním očím – stojí tam v řadě 10 Velorexů. Byli to týpci z různých koutů Česka i Moravy na výletě, viz článek zde http://www.velorexy.cz/garaz/velorexmaniak/fanous/provence-2015. Po společném fotografování vyrážíme samostatně, dnes večer spíme v kempu za Sisteron.


K Verdonu
Verdon 1
Verdon 2 Od Verdonu Velorexy v levandulovém poli 1 Velorexy v levandulovém poli 2

24.6.2015 dnes je v plánu přesun nejlépe až k Ženevskému jezeru. Takže jedem přes Sisteron, Grenoble, Chambery, nad jezerem a jízdu končíme v městečku Gex. Z místa vedle sprch v kempu jde vidět přímo na Mont Blanc, paráda.

25.6.2015 dnes by bylo ideální dojet až k autům do Sexau. Uvidíme, jak se bude dařit. Z Gexu se cesta klikatí po francouzko-švýcarské hranici přes nádherné kopce a údolí se spoustou usedlostí a krav. U jezera Lac de Joux stavíme na kávičku s pěkným výhledem. V restauraci baští nějaký cyklista, pak se zvedne, okukuje naše stroje, zeptá se odkud jsme, že fajn a dá nám 30 franků na útratu. Dobře no. Vzápětí u našich nablýskaných strojů staví reklamní auto RedBull, holky rozdávají každému jeden, pak druhý, pak společné foto a nakonec nám nechávají celý batoh Redbulů. OK, to by šlo, ještě je k večeru budem potřebovat. Odpoledne pak objíždíme Basei, pak jedem přes Freiburg a zbývá 50km do Sexau, kam v 8h večer dojíždíme. Super, čeká na nás sprcha, dobrá večeře a postel. Večer ještě strkáme moto do dodávky a druhý den ráno vyrážíme domů.

Celkem najeto:


Jawa 250 Doma Jawa u hospody

Závěr: o prodlouženém víkendu jsme za obětavé pomoci bratrance Rudiho ze Sandu (u Augsburgu) zajeli pro motorku, a 6.7. večer tak konečně skončila dovolená motorce i nám.


Ruda s odtahem Naloženo Komplet doma

Text a foto:

Petr Postulka a Renáta Machallová


Všechny snímky najdete ve Fotogalerii.

© RaPro